Přestavba mostu

Na stavbě domácího kolejiště se dostávám ke krajině. Hlavním prvkem trati z Kořenova je Jizerský most. Přikládám fotografii mostu z dob, kdy nebyl most zakryt stromy. Za shovívavost děkuji Muzeu ozubnicové dráhy, kde jsem fotografii přefotil.

Původně jsem jej chtěl dělat z leptu. Bohužel ale nemám tolik času, abych jej nakreslil v Corel Draw a následně čekal na zhotovení leptu. Kdoví, zda bych to na první pokud dal bez chyb. Celý poces by zabral roky a synové stárnou a potřebuji rychlé řešení. Třeba most časem z leptu udělám a vyměním jej v důchodu.

Rozhodl jsem se tedy, že najdu stavebnici podobného mostu a přestavím ji na motivy Jizerského mostu. Po delším hledání jsem našel u firmy Faller most Bogenbrücke (222582).

Ten má podobnou stavbu, jako Jizerský, jen je u něj horní oblouk místo spodního. Na první pohled jsem byl spokojen. Po nákupu jsem zjistil, že vzpěry u horní a dolní konstrukce jdou v opačném směru.

Zvažoval jsem tedy, zda nechám prutovou soustavu špatně nebo celou stavebnici přestavím.

Nakonec jsem se odhodlal k rozřezání originál stavebnice a k postupnému slepení tak, aby co nejvíce vypadal jako Jizerský most. Ten je ale o dvě pole kratší než ten od Fallera. Komplikací je, že má kratší obloukové části, ale stejně jako Bogenbrücke má čtyři obdélníkové segmenty. Jak jsem již popsal, liší se směr vzpěr. U obdélníkových segmentů je výhoda, že Faller má na dvou segmentech křížové vzpěry. Stačilo tak vyříznout vždy jednu vzpěru. Aby obdélníkové segmenty měly správný směr vzpěr, musel jsem je prohodit. To znamenalo rozřezat most po dvou segmentech a prohodit vždy dva segmenty zrcadlově. Fotka zkresluje perspektivou.


Horší částí přestavby jsou obloukové segmenty, protože Faller má čtyři obloukové segmenty, ale Jizerský most má jen tři. Navíc opět jsou vzpěry opačného směru. Nejprve jsem proto vyřezal vzpěry. Následně jsem odřízl čtvrtý segment a změnil směr nosníku. Poslední, ale nejsložitější částí bylo ze zbytků vyřezaných vzpěr udělat vzpěry nové, opačného směru. Komplikované je, že jsem musel poslední dlouhou vzpěru lepit natupo ze dvou kratších vzpěr.


Aktuality

04.08.2019 10:47
Setkání v Roudnici mne motivovalo najít si čas na modelařinu. Je to možné i díky dovoleným u mých zákazníků a tím, že jsou děti na táboře nebo u babičky.  Začal jsem nejdříve opravami chyb na hotových modulech, které jsem na setkání zjistil. Jednalo se především o špatně položené koleje...
22.07.2019 21:28
Stavbu vlečkového areálu Kamenice jsem zahájil již dávno - posáno zde. Nejprve jako malý modul, později jako velký modulární celek. Postupem času jsem se rozhodl, že to bude areál dvou skláren. Na posledním setkání v Roudnici posloužila Kamenice jako rozšíření stanice Filípkov. Tam jsem prodloužil...
21.07.2019 22:56
Po půlroční pauze v modelaření způsobené pracovním vytížením se pomalu zase vracím k modelařině. Zveřejním proto postupně články jak své, tak od Honzy. První je ale od Karla Brejši. Tak jako loni na podzim, sešla se parta kamarádů v suterénu roudnické školy, aby využili tento netradiční prostor pro...
<< 13 | 14 | 15 | 16 | 17 >>

Kontakt

dan@1ku160.cz honza@1ku160.cz