Šimonovo kolejiště

V naší sekci Kolejiště jsme začali přidávat další kolejiště kamarádů z komunity modelové železnice v měřítku 1:160. Šimon náš pozval s Honzou k sobě. Jeho projekt začal vznikat někdy před pandemií COVIDu. 

Tady je plánek původního záměru, který se v čase měnil.

Zde je zatím poslední verze.

Tady je počátek stavby.

V hlavním nádraží mělo být původně jen pět kolejí a jedna kusá. Nakonec byla prodloužena jako průjezdná. Zde jsou ještě vidět obloukové výhybky, které byly vytrhány kvůli extrémně špatné spolehlivosti.

Jeho rozměr byl 200x125cm, maximum co se vešlo ještě do původního bytu. Autor jej následně přestěhoval na novou adresu, která nabízí prostoru vice, takže půjde postupně kolejišrě rozšiřovat.

Kolejiště má za cíl na původně maximálním rozměru udělat tratě a nádraží s větší kapacitou. Kolejiště je stavěno na EPS deskách. Kolejivo vybral Šimon od firmy Fleischmann. Tohoto rozhodnutí nejvíce lituje.

Přestavníky byly původně na povrchu, ale jakmile byla dodělána krajina kolem, bylo vidět jak vše hyzdí.

Následně jej majitel předělal pod desku. Přestavníky byly zachovány, akorát otočeny vzůru nohama a levé musely být vyměměny za pravé. U normálních výhybek to funguje dobře, ale u agličáků to není uplně spolehlivé, takže další výměna už bude za MP1 a MP5 montované úplně zespodu.

Ústředním motivem je šestikolejné nádraží se dvěmi ostrovními nástupišti v oblouku. V pravé části panelu bylo původně zhlaví druhé stanice, ale v průběhu stavby se majitel rozhodl přestavět zhlaví na vlečkový areál.

 

Z nádraží vychází tři koleje. Žádný výrobce v Nku nevyrábí potřebný portal. Šimon proto staví z překližky moderní tunelový portal sám. Bude následně barven a patinován, aby vypadal jako betonový. Předloha je jeden skutečný trojkolejný portál ve Švýcarsku.

V tunelu se větví koleje na dvojkolejnou trať stáčející se vpravo a jednokolejnou, která půjde směrem k budoucímu rozšíření resp. do skryté části kolejiště pod budoucím kopcem.

Levé zhlaví stanice se rozděluje na dvojkolejnou trať vedoucí do dvojkolejného tunelu a dvě jednokolejné trati, z nichž jedna vede do jednokolejného tunelu. Druhá trať jde rovnou na jednokolejný most.

Pod hlavním kopcem jsou smyčky, kde vlaky mění výškovou úroveň. Každá trať ale vede do jiné výšky. Vše je schováno v tunelech.

Jedna vede níž, kde podjíždí nádraží. 

Druha tvoří vratnou smyčku ve stejné úrovni. Třetí trať stoupá přes kamený viadukt nad nádraží, které překoná dlouhým ocelovým mostem.

 

Do budoucna se za mostem trať stočí doleva, objede horu nad kde bude malé koncové nádraží.

Šimon má již na části kolejiště téměř hotovou krajinu. Je doplněna o krásné české detaily, jako je bouda u závor a závory samotné. Jsou samozřejmě funkční a se světelnou signalizací.

 

Kopec v levé části je již hotov. V popředí je funkční billboard od stejného autora, jako závory.

Hlavní nádraží je sestaveno na zakázku ze dvou stejných budov. Jméno zatím není známé.

Tady je pro porovnání původní budova.