Osvětlení kolejiště

Většina kolejišť získává svou podobu postupně,  ne nadarmo se říká, že kolejiště není hotové nikdy. Samozřejmě je to u mého kolejiště stejné. U prvního panelu  kolejiště jsem osvětlení řešil jen v minimálním rozsahu – pouze jsem instaloval vždy jednu LED v obou nádražích budovách. Zapínání osvětlení jsem nijak neřešil, bylo zapojené trvale. Šlo o dnes již historické LED s malou intenzitou, navíc bylo kolejiště provozované jen za denního světla a osvětlení nebylo prakticky viditelné. Zbývající objekty zůstaly neosvětlené, nebylo instalováno ani žádné pouliční osvětlení, ani osvětlení nástupišť. 

 

Při stavbě druhé části kolejiště již jsem s osvětlením budov počítal a řešil jsem také jeho ovládání. Použil jsem lokomotivní funkční dekodéry (TCS Electronic TL4). Nevýhodou bylo, že k zapnutí osvětlení bylo nutné zvolit adresu lokomotivy a pro zapnutí jednotlivých objektů volit funkce F1 až F4. To je poněkud nepraktické. Z nezjištěných příčin navíc postupně došlo k tomu, že jednotlivé dekodéry přestaly fungovat a tak se osvětlení nepoužívalo. Osvětlení kancelářských objektů (z produkce KATO) nebylo řešeno vůbec, zůstaly neosvětlené. Domníval jsem se totiž, že jsou nerozebíratelné a že proto není možné do nich osvětlení instalovat. Na ulicích byly instalovány pouliční lampy, o nichž se ovšem vůbec nedalo hovořit o modelovosti. Jiné jsem ale v době stavby na trhu nenašel.

 

Letos jsem přistoupil k rekonstrukci. Dodatečná instalace osvětlení je problematická, budovy jsou totiž přilepeny a dost dobře drží, navíc nejsou pro instalaci osvětlení připraveny. Jde totiž o levné plastikové domečky, u nichž  výrobce s osvětlením nepočítá. Nijak tedy není řešeno prosvítání stěn. Když jsem se rozhodl je osvětlit, bylo nutné je odtrhnout od podkladu a vnitřní stranu opatřit silnou vrstvou černé barvy. Rozhodně doporučuji s osvětlením počítat již při stavbě a domy i budovy připravit a vybavit zdroji světla, i když nebudou v první fázi budování kolejiště zapojeny.

Při rekonstrukci jsem u obou segmentů instaloval spínací dekodéry Digikeijs DR4018. Ty umožňují pro jednotlivé výstupy nastavit různé funkce, proto jsou například jsou tři výstupy naprogramovány pro ovládání výstražníků na přejezdu. Osvětlení s funkčním dekodérem zůstalo pouze v případě vesničky nad tunelem.

 

Důvodem je možnost nezávislého zapínání osvětlení jednotlivých domů a pouličního osvětlení při zachování jednoduchého připojení dvěma vodiči – tunel je totiž odnímatelný a nechtěl jsem používat vícepólový konektor s kterým by bylo třeba při snímání tunelu manipulovat – v současném řešení je připojení zmíněných dvou vodičů vyřešeno plochými pružinami, takže stačí tunelový díl položit na základní desku a dojde k propojení. 

Na obou segmentech jsou nainstalovány nové pouliční lampy z produkce firmy Dominik (k dostání v Praze na Lehovci více na www.modelloko.cz). Jsou také osvětleny obě kancelářské budovy (ukázalo se, že jsou poměrně snadno rozebíratelné, jednotlivá patra jsou pouze nasazená) a kromě osvětlení jsem do nich kromě osvětlení instaloval i nábytek a personál, což je velmi efektní. Bohužel fotka není dokonalá, snad později přidáme lepší.

Nádraží Jakubov má také lampy Dominik.

V blízké budoucnosti plánuji instalaci scénického osvětlení z produkce Digikejis, moduly DR4050 a DR4051. Ty ovládají světlené lišty s bílými a barevnými LED a umožňují tak vytvoření efektů od noci přes svítání (včetně červánků) až po plné denní světlo. Osvětlení je řízeno z počítače a lze tak při naprogramovaném provozu vlaků podle jízdního řádu realizovat reálný průběh dne. Bližší podrobné informace uveřejníme po instalaci.

 

Aktuality

26.09.2021 15:37
S odstupem uveřejňuji krátký článek o nehodě, která se stala u kolejiště Kořenov. Jak jsem popsal zde, je kolejiště vestavěné do poslelí synů. V dětsví se děti občas perou nebo skočí na postel. V dubnu 2021 jsem tak zjistil, že synové prolomili jak desku pod matrací, tak i MDF podpěry. Naštěstí byl...
26.09.2021 15:31
Honza byl osloven, aby pomohl naprogramovat pomocí elektroniky MGP vlečkový areál fungující na principech releového zabezpečovacího zařízení. Tento areál je součástí rozlehlé modulové stanice Nerátky, která vznikla podle skutečné stanice Neratovice. O modulu najdete pár informací zde.  Celý...
05.09.2021 18:23
V knize návštěv (zde) se nás Milan B. ptal na zapojení MGP. Dali jsme proto dohromady schéma, které maximálně zjednodušuje vysvětlrní, co je u běžného menšího kolejiště potřeba zapojit. U takovéto instalace by mohlo být 10 návěstidel, 16 detekcí obsazení, 15 výhybek a ovládací panel s max 63 LED....
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Kontakt

dan@1ku160.cz honza@1ku160.cz