Čištění kolejí a koleček vozidel

Základním předpokladem bezporuchového provozu bez zastavování nebo přerušované jízdy jsou jak čisté koleje, tak čistá kolečka vozidel. Úmyslně píšu vozidel, negativní vliv totiž má i čistota koleček vozů – nečistota která se na ně dostává ze znečištěných kolejí se dostane zpětně na koleje poté, co jsme koleje pečlivě vyčistili. Na jednom ze se setkání naší sekce jsme se o tom přesvědčili – po vyčištění koleček vozů se koleje zdaleka tak rychle neznečistily.

Příčin znečišťování kolejí je víc – je to zejména prach, residua maziv a povrch bandáží hnacích vozidel. Pravděpodobně nejlepšího vyčištění lze dosáhnout vysátím silným vysavačem a vyčištěním kolejí hadříkem nepouštějícím chlupy, namočeným v isopropyl alkoholu.[1] Uvedený způsob čištění je ale poněkud pracný a ne všude je možné se dostat - například třeba skrytá nádraží nebo kolejiště s trolejovým vedením. Proto byla vyvinuta a dále se vyvíjejí nejrůznější zařízení, která čištění umožňují nebo alespoň usnadňují. Popíšu zde taková, která jsem měl možnost prakticky vyzkoušet. Nedělám si nárok na to, že bych postihl všechno, určitě existují nebo se vyvinou i jiná zařízení, postupy nebo přípravky. Stejně tak se může lišit názor.

V jednotlivých odrážkách uvádím přípravky a zařízení, které jsem prakticky vyzkoušel.

 


[1] Varuji před nápadem, který se kdysi objevil na stránce Honzíkovy vláčky, navrhující použít leštěnku na nábytek, Diavu. Koleje se sice hezky lesknou, ale tento prostředek obsahuje komponenty na bázi vosků (odborníci prominou, přesné složení neznám), rozhodně ale neodstraní mastnotu (spíše naopak).

 

Aktuality

26.09.2021 15:37
S odstupem uveřejňuji krátký článek o nehodě, která se stala u kolejiště Kořenov. Jak jsem popsal zde, je kolejiště vestavěné do poslelí synů. V dětsví se děti občas perou nebo skočí na postel. V dubnu 2021 jsem tak zjistil, že synové prolomili jak desku pod matrací, tak i MDF podpěry. Naštěstí byl...
26.09.2021 15:31
Honza byl osloven, aby pomohl naprogramovat pomocí elektroniky MGP vlečkový areál fungující na principech releového zabezpečovacího zařízení. Tento areál je součástí rozlehlé modulové stanice Nerátky, která vznikla podle skutečné stanice Neratovice. O modulu najdete pár informací zde.  Celý...
05.09.2021 18:23
V knize návštěv (zde) se nás Milan B. ptal na zapojení MGP. Dali jsme proto dohromady schéma, které maximálně zjednodušuje vysvětlrní, co je u běžného menšího kolejiště potřeba zapojit. U takovéto instalace by mohlo být 10 návěstidel, 16 detekcí obsazení, 15 výhybek a ovládací panel s max 63 LED....
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Kontakt

dan@1ku160.cz honza@1ku160.cz