Detektor obsazení

Detektory obsazení MGP jsou dvou typů, Occupancy 8 Diode  a Occupancy detector 5 a Occupancy detector 2. Occupancy 8 Diode  pracuje na principu diodového můstku, další dva na indukčním principu. Princip diodového můstku používá naprostá většina výrobců. Jeho nevýhodou je, že na diodovém můstku dochází k úbytku napětí cca 0,3 V. Následkem toho dochází ke znatelnému zpomalení jízdy vlaku. V případě seřazovacích nádraží to nevadí, na trati je lépe, když ke zpomalení nedojde. MGP proto u detektorů Occupancy detector 5 a Occupancy detector 2 používá méně obvyklý indukční princip. Proud napájející detekovaný úsek prochází jádrem cívky, k úbytku proto nedochází a nedojde ke zpomalení jízdy. Tento princip přináší ještě další výhodu, každá cívka je samostatná, nezávislá na polaritě, detekci lze proto použít i pro úseky s měnící se polaritou, například v případě vratné smyčky.

Jednotlivé cívky zapojí do série s detekovaným úsekem, výstupy jsou na svorkách 0 – 5 (respektive 0 – 2), kromě toho jsou zde svorky pro napájení elektroniky napětím 5 V.

 

 

Citlivost lze ovlivnit počtem závitů, pro změnu citlivosti individuálně lze použít také potenciometry pro jednotlivé úseky.

 

Zapojení detektorů Diode 8 je následující:

 

 

 

Do detektoru se přivedou přívody traťového napájení J, K. Jeden pól se připojí n nepřerušované kolejnici, jednotlivé detekované úseky se připojí na svorky 1 až 8  (na obrázku na levé straně). Výstupy detektoru obsazení jsou na pravé straně detektoru, společný pól a osm výstupů jednotlivých detekcí. Jak již bylo řešeno, obvykle se připojí na výše uvedené vhodně naprogramované vstupy.

 

Diodový detekční obvod je samozřejmě od zbývající elektronické části oddělen optocouplery.

 

U obou typů detektorů MGP, Occupancy 5 a 2 i Occupancy 8, je detektor samostatný, není na rozdíl například od prvků Digikeijs sloučen s dekodérem do jednoho konstrukčního celku. Na výstupu detektorů se proto objeví napětí v případě obsazení úseku. Obvykle se tento výstup připojuje na vstup vhodného dekodéru. Lze použít příslušně naprogramované vstupy výhybkového dekodéru, servodekodéru, návěstního dekodéru nebo panelového dekodéru. U použitého vstupu se naprogramuje adresa, kterou pak lze využívat k řadě účelů – k indikaci na panelu, k blokování možnosti povolení vjezdu na obsazenou kolej, k možnosti postavení výhybky na obsazenou kolej a podobně. Adresu je možné volit libovolně v rámci celého rozsahu 2400 adres, samozřejmě je třeba dbát na to, aby nedošlo k použití adresy již použité k jinému účelu.

 

 

 

 

 

 

 

Aktuality

04.08.2019 10:47
Setkání v Roudnici mne motivovalo najít si čas na modelařinu. Je to možné i díky dovoleným u mých zákazníků a tím, že jsou děti na táboře nebo u babičky.  Začal jsem nejdříve opravami chyb na hotových modulech, které jsem na setkání zjistil. Jednalo se především o špatně položené koleje...
22.07.2019 21:28
Stavbu vlečkového areálu Kamenice jsem zahájil již dávno - posáno zde. Nejprve jako malý modul, později jako velký modulární celek. Postupem času jsem se rozhodl, že to bude areál dvou skláren. Na posledním setkání v Roudnici posloužila Kamenice jako rozšíření stanice Filípkov. Tam jsem prodloužil...
21.07.2019 22:56
Po půlroční pauze v modelaření způsobené pracovním vytížením se pomalu zase vracím k modelařině. Zveřejním proto postupně články jak své, tak od Honzy. První je ale od Karla Brejši. Tak jako loni na podzim, sešla se parta kamarádů v suterénu roudnické školy, aby využili tento netradiční prostor pro...
<< 13 | 14 | 15 | 16 | 17 >>

Kontakt

dan@1ku160.cz honza@1ku160.cz