Detektor obsazení

Detektory obsazení MGP jsou dvou typů, Occupancy 8 Diode  a Occupancy detector 5 a Occupancy detector 2. Occupancy 8 Diode  pracuje na principu diodového můstku, další dva na indukčním principu. Princip diodového můstku používá naprostá většina výrobců. Jeho nevýhodou je, že na diodovém můstku dochází k úbytku napětí cca 0,3 V. Následkem toho dochází ke znatelnému zpomalení jízdy vlaku. V případě seřazovacích nádraží to nevadí, na trati je lépe, když ke zpomalení nedojde. MGP proto u detektorů Occupancy detector 5 a Occupancy detector 2 používá méně obvyklý indukční princip. Proud napájející detekovaný úsek prochází jádrem cívky, k úbytku proto nedochází a nedojde ke zpomalení jízdy. Tento princip přináší ještě další výhodu, každá cívka je samostatná, nezávislá na polaritě, detekci lze proto použít i pro úseky s měnící se polaritou, například v případě vratné smyčky.

Jednotlivé cívky zapojí do série s detekovaným úsekem, výstupy jsou na svorkách 0 – 5 (respektive 0 – 2), kromě toho jsou zde svorky pro napájení elektroniky napětím 5 V.

 

 

Citlivost lze ovlivnit počtem závitů, pro změnu citlivosti individuálně lze použít také potenciometry pro jednotlivé úseky.

 

Zapojení detektorů Diode 8 je následující:

 

 

 

Do detektoru se přivedou přívody traťového napájení J, K. Jeden pól se připojí n nepřerušované kolejnici, jednotlivé detekované úseky se připojí na svorky 1 až 8  (na obrázku na levé straně). Výstupy detektoru obsazení jsou na pravé straně detektoru, společný pól a osm výstupů jednotlivých detekcí. Jak již bylo řešeno, obvykle se připojí na výše uvedené vhodně naprogramované vstupy.

 

Diodový detekční obvod je samozřejmě od zbývající elektronické části oddělen optocouplery.

 

U obou typů detektorů MGP, Occupancy 5 a 2 i Occupancy 8, je detektor samostatný, není na rozdíl například od prvků Digikeijs sloučen s dekodérem do jednoho konstrukčního celku. Na výstupu detektorů se proto objeví napětí v případě obsazení úseku. Obvykle se tento výstup připojuje na vstup vhodného dekodéru. Lze použít příslušně naprogramované vstupy výhybkového dekodéru, servodekodéru, návěstního dekodéru nebo panelového dekodéru. U použitého vstupu se naprogramuje adresa, kterou pak lze využívat k řadě účelů – k indikaci na panelu, k blokování možnosti povolení vjezdu na obsazenou kolej, k možnosti postavení výhybky na obsazenou kolej a podobně. Adresu je možné volit libovolně v rámci celého rozsahu 2400 adres, samozřejmě je třeba dbát na to, aby nedošlo k použití adresy již použité k jinému účelu.

 

 

 

 

 

 

 

Aktuality

15.05.2021 13:04
Po sérii článků o jednotlivých stavbách a částech přináším přehledový článek o finalizaci prvního segmentu. Mám radost, že po letech, kdy jsem pracoval na stavbě  kostry, kolejí a elektroniky došlo i na krajinu. Netajím se tím, že krajinařina není moje silná stránka, ale mám úžasnou ženu,...
16.04.2021 19:32
Na segmentu Kořenov jsem chtěl mít řeku, aby byla logicky řešena krajina. Potřeboval jsem mít most na motivy toho Jizerského. Proto jsem fiktivní řeku vedl tak, aby tekla pod Jizerský most. Potřeboval jsem ale rychle klesat, tak jsem přidal i vodopádek.  Na výsledek se podívejte zde.
10.04.2021 18:42
V místech, kde je v reálu v Kořenově budova bývalé celnice a později učeliště je skladiště. Samotná budova učeliště se mi na panel nevejde, tak jsem hledal hotovou budovu skladiště. Našel jsem vhodnou u Atelieru WEPE. Více o stavbě a patinaci naleznete zde.
<< 5 | 6 | 7 | 8 | 9 >>

Kontakt

dan@1ku160.cz honza@1ku160.cz