Čištění kolejí a koleček vozidel

Základním předpokladem bezporuchového provozu bez zastavování nebo přerušované jízdy jsou jak čisté koleje, tak čistá kolečka vozidel. Úmyslně píšu vozidel, negativní vliv totiž má i čistota koleček vozů – nečistota která se na ně dostává ze znečištěných kolejí se dostane zpětně na koleje poté, co jsme koleje pečlivě vyčistili. Na jednom ze se setkání naší sekce jsme se o tom přesvědčili – po vyčištění koleček vozů se koleje zdaleka tak rychle neznečistily.

Příčin znečišťování kolejí je víc – je to zejména prach, residua maziv a povrch bandáží hnacích vozidel. Pravděpodobně nejlepšího vyčištění lze dosáhnout vysátím silným vysavačem a vyčištěním kolejí hadříkem nepouštějícím chlupy, namočeným v isopropyl alkoholu.[1] Uvedený způsob čištění je ale poněkud pracný a ne všude je možné se dostat - například třeba skrytá nádraží nebo kolejiště s trolejovým vedením. Proto byla vyvinuta a dále se vyvíjejí nejrůznější zařízení, která čištění umožňují nebo alespoň usnadňují. Popíšu zde taková, která jsem měl možnost prakticky vyzkoušet. Nedělám si nárok na to, že bych postihl všechno, určitě existují nebo se vyvinou i jiná zařízení, postupy nebo přípravky. Stejně tak se může lišit názor.

V jednotlivých odrážkách uvádím přípravky a zařízení, které jsem prakticky vyzkoušel.

 


[1] Varuji před nápadem, který se kdysi objevil na stránce Honzíkovy vláčky, navrhující použít leštěnku na nábytek, Diavu. Koleje se sice hezky lesknou, ale tento prostředek obsahuje komponenty na bázi vosků (odborníci prominou, přesné složení neznám), rozhodně ale neodstraní mastnotu (spíše naopak).

 

Aktuality

04.08.2019 10:47
Setkání v Roudnici mne motivovalo najít si čas na modelařinu. Je to možné i díky dovoleným u mých zákazníků a tím, že jsou děti na táboře nebo u babičky.  Začal jsem nejdříve opravami chyb na hotových modulech, které jsem na setkání zjistil. Jednalo se především o špatně položené koleje...
22.07.2019 21:28
Stavbu vlečkového areálu Kamenice jsem zahájil již dávno - posáno zde. Nejprve jako malý modul, později jako velký modulární celek. Postupem času jsem se rozhodl, že to bude areál dvou skláren. Na posledním setkání v Roudnici posloužila Kamenice jako rozšíření stanice Filípkov. Tam jsem prodloužil...
21.07.2019 22:56
Po půlroční pauze v modelaření způsobené pracovním vytížením se pomalu zase vracím k modelařině. Zveřejním proto postupně články jak své, tak od Honzy. První je ale od Karla Brejši. Tak jako loni na podzim, sešla se parta kamarádů v suterénu roudnické školy, aby využili tento netradiční prostor pro...
<< 13 | 14 | 15 | 16 | 17 >>

Kontakt

dan@1ku160.cz honza@1ku160.cz