Přestavba mostu

Na stavbě domácího kolejiště se dostávám ke krajině. Hlavním prvkem trati z Kořenova je Jizerský most. Přikládám fotografii mostu z dob, kdy nebyl most zakryt stromy. Za shovívavost děkuji Muzeu ozubnicové dráhy, kde jsem fotografii přefotil.

Původně jsem jej chtěl dělat z leptu. Bohužel ale nemám tolik času, abych jej nakreslil v Corel Draw a následně čekal na zhotovení leptu. Kdoví, zda bych to na první pokud dal bez chyb. Celý poces by zabral roky a synové stárnou a potřebuji rychlé řešení. Třeba most časem z leptu udělám a vyměním jej v důchodu.

Rozhodl jsem se tedy, že najdu stavebnici podobného mostu a přestavím ji na motivy Jizerského mostu. Po delším hledání jsem našel u firmy Faller most Bogenbrücke (222582).

Ten má podobnou stavbu, jako Jizerský, jen je u něj horní oblouk místo spodního. Na první pohled jsem byl spokojen. Po nákupu jsem zjistil, že vzpěry u horní a dolní konstrukce jdou v opačném směru.

Zvažoval jsem tedy, zda nechám prutovou soustavu špatně nebo celou stavebnici přestavím.

Nakonec jsem se odhodlal k rozřezání originál stavebnice a k postupnému slepení tak, aby co nejvíce vypadal jako Jizerský most. Ten je ale o dvě pole kratší než ten od Fallera. Komplikací je, že má kratší obloukové části, ale stejně jako Bogenbrücke má čtyři obdélníkové segmenty. Jak jsem již popsal, liší se směr vzpěr. U obdélníkových segmentů je výhoda, že Faller má na dvou segmentech křížové vzpěry. Stačilo tak vyříznout vždy jednu vzpěru. Aby obdélníkové segmenty měly správný směr vzpěr, musel jsem je prohodit. To znamenalo rozřezat most po dvou segmentech a prohodit vždy dva segmenty zrcadlově. Fotka zkresluje perspektivou.


Horší částí přestavby jsou obloukové segmenty, protože Faller má čtyři obloukové segmenty, ale Jizerský most má jen tři. Navíc opět jsou vzpěry opačného směru. Nejprve jsem proto vyřezal vzpěry. Následně jsem odřízl čtvrtý segment a změnil směr nosníku. Poslední, ale nejsložitější částí bylo ze zbytků vyřezaných vzpěr udělat vzpěry nové, opačného směru. Komplikované je, že jsem musel poslední dlouhou vzpěru lepit natupo ze dvou kratších vzpěr.


Aktuality

22.01.2020 22:31
Přinášíme článek, jak využít výhod ovládání skrytého nádraží na domácích kolejištích pomocí elektroniky MGP. Tento systém sice vnikl primárně pro potřeby modulové železnice, ale s výhodou lze použít i v domácím prostředí. Více naleznete zde.
16.01.2020 20:57
Již koncem roku 2019 jsem upravil Kamenici o krátký šturc a zapustil výtažnou kolej - popsáno zde. Tím ale došlo k tomu, že kotelna, která zůstala v původní výšce, by neměla svou kolej, a na volné ploše by nemohly být vykládány vagóny, protože je kolej svážná. Rozhodl jsem se proto...
12.01.2020 21:34
Již v roce 2017 jsme se odhodlali vyrazit s moduly do německého Stöllniz na severu Německa. Tam jsme se potkali i s kolegy z Dánska. Navázali jsme s nimi komunikaci kvůli elektronice MGP. V prosinci 2019 jsme od nich dostali nabídku na účast na největším modulovém setkání...
<< 1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Kontakt

dan@1ku160.cz honza@1ku160.cz