Miniaturwunderlad 2018

07.11.2018 23:11

Když už jsme vyrazili na setkání ve Stöllnitz s moduly až k Hamburku, využili jsme toho k návštěvě MiniaturWunderLandu.

Jedná se o největší modelovou železnici v Evropě a i na světě. Nebyla to naše první návštěva, ale díky tomu, že autoři kolejiště stále budují bylo se znovu na co koukat. Volba návštěvy na čtvrtek byla skvělá, protože oproti víkendu bylo znatelně méně lidí, i přes probíhající hlavní sezónu.


Celý projekt začal v roce 2000, kdy v hamburském přístavu začalo vznikat modelové kolejiště na motivy Německa. Místo je krásné i na procházky, a tak i manželky mají důvod toto místo navštívit.

Miniaturwunderlan je velmi úspěšný projekt. S úspěchy chuť roste, a tak postupně vznikla část věnovaná Hamburku, Rakousku, Švýcarsku,Skandinávii, USA a jako bonus ohromné funkční letiště Knuffingen v měřítku
1:87.


Od minulé návštěvy vybudovali majitelé část nazvanou Bella Italia. Jak z názvu plyne, znázorňuje Itálii.

Pro návštěvu jsme využili výhodný balíček, který lze zakoupit přímo na jejich stránkách. Zakoupíte ubytování v hotelu (většinou se snídaní), VIP vstupenky (bez čekání fronty), a navíc zdarma kartu na MHD v Hamburku na 3 dny. Je dobré vybírat hotel hodně dopředu. Nejvýhodnější hotely mají obsazeno dlouho dopředu. Já vybíral dva měsíce dopředu a už nejlevnější výhodné nabídky nebyly. Výběr hotelu se nám nakonec povedl, protože hotel byl v klidném místě, a hlavně měl velkou garáž, kde se dalo auto i s moduly v klidu zaparkovat. Hotel byl u metra, a tak s kartou na MHD bylo snadné cestovat.


Hned po příjezdu večer jsme toho využili ke krátké procházce v centru města. Druhý den ráno jsme vyrazili do MiniaturWunderLandu. V hlavní sezóně otevírají již v 7:30. Dorazili jsme deset minut po otevření a fronta nebyla.

Od minulé návštěvy uplynulo více než pět let a tak jsme již lecos zapomněli. Čeho jsme si ale všimli tentokrát bylo nasazení čistících souprav na celém kolejišti. Napočítali jsme jich dvanáct a to jsme asi některé neviděli. Hned od rána postupně čistili celé kolejiště za provozu. Souprava se skládala ze dvou lokomotiv, brusného vozu, filcového vozu a vysavaše. Vagóny si na nic nehrají a mají na sobě veselé nápisy.

 

Při minulé návštěvě jsme využili jak prohlídky běžné zpředu kolejiště, tak prohlídku za oponou. Při té vás pustí za kolejiště a máte možnost vidět skrytá nádraží, tobogány, přesuvny, výtahy a jiné vychytávky. Je sice placená zvlášť, ale určitě stojí zato! Tentokráte jsme jí ale nevyužili, protože ji známe. Velkou novinkou, která ale zatím je odděleně od kolejiště jsou Benátky v měřítku 1:87.


Zajímavostí je simulace sesuvu jednoho z domů odklopením fasády přes servo. Dalším bonbónkem je sopka Vesuv. Je doprovozena zvukovými efekty a hlavně krásně simuluje lávu pomocí LED. Hlavní novinkou je ale již zmíněná Itálie, která je jako ve skutečnosti plná krásných klenutých mostů, vinic a třeba i Kolosea.

Modeláři dbají na detaily, a tak využívají mnoho moderních metod, jako 3D tisk, odlitky a mnoho dalším. Lze se
od nich přiučit nejen na jejich youtube kanálu MiWuLaTV, ale i naživo. Jejich laboratoře jsou totiž volně přístupné a máte možnost jim koukat pod ruce. Nemají ale rádi, když je rušíte, a tak vznik Otázkomat. Tam máte v němčině nejčastější otázky, a na zmáčknutí tlačítka, vám je automat odpoví. Další zajímavostí je ohromná tabule, která počítá, kolik návštěvníků z jednotlivých zemí kolejiště navštívilo. Ani ČR se nemá za co stydět!  


U kolejiště jsme byli až do 16:30. Mohli jsme zůstat až do osmi večer, ale čekala nás cesta na setkání ve Stöllnitz.

Důkazem, že je to jenom technika bylo, že provoz letiště byl ráno na více než 30 minut zablokován kvůli závadě a tak jsme museli na odlet i přílet čekat dost dlouho.


Nakonec jen statisticky: Za dobu existence 16 milionů
návštěvníků, 7000m2 celkové plochy, 1499m2 plochy kolejiště, 9 sekcí, 1040 jezdících lokomotiv, 10 000 vagónů, 1900 návěstidel, 263 000 figurek,  130 000 stromů, 15,5 km tratí, 50 řídících počítačů, simaulace dne a noci každých 15 minut, 280 pohybujících se aut (včetně funkčních blinkrů), utraceno 20 milionů EUR a stráveno 760 000 hodin práce.

Pěkný článek o Wunderlandu najdete i na stránkách https://www.honzikovyvlacky.cz/2018/06/27/miniatur-wunderland-hamburk-ocima-modelare-a-hodneho-tatky-ktery-vzal-na-vylet-pocetnou-rodinu/.
Věřím, že s oba články doplňují a poskytnou potenciálním zájemcům komplexní informace pro plánování výletu, který rozhodně stojí za to.


A perlička na závěr... Při návštěvě hlavního nádraží v Hamburku jsme právě viděli vlak ČD (samozřejmě v Najbrtu) do Prahy a tak i pro ty, kteří nechtějí jet autem, mohou jet bez přestupů až na místo. Z nádraží lze dojít k Wunderlandu i pěšky nebo popojet metrem.